معرفی وبلاگ
این وبلاگ در موضوعات مرتبط با فرهنگ پایداری (دفاع مقدس و شهدا) توسط لطیف درویشی کوچکترین جانبازان تهیه و تنظیم می گردد . از خدای منان در انجام این وظیفه توفیق می طلبم و منتظر نظرات سازنده ی شما عزیزان هستم . ایمیل : latif@chmail.ir
صفحه ها
دسته
همسنگران
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 95801
تعداد نوشته ها : 39
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

حضور و نقش زنان در دوران دفاع مقدس تحسین برانگیز و ستودنی است ، این حضور از چند جنبه قابل بررسی و تحلیل می باشد که به شرح زیر به اختصار بدان اشاره می شود: 

1- حضور مستقیم در جبهه و دفاع 

تعداد زیادی از زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس بخصوص اوایل جنگ در مناطق مرزی به دفاع از میهن اسلامی و مقابله با متجاوزان عراقی اقدام نمودند؛ نمونه بارز این حضور وجهاد جوانمردانه در خرمشهر رقم خورد و و تعداد زیادی از خواهران رزمنده در کنار برادران خود شجاعانه به دفاع از شهر مشغول بودند که برخی از آنان شهید ، گروهی جانباز و تعدادی نیز به اسارت دشمن افتادند .

برهمت والایشان درود می فرستیم .

2- حضور در مقرهای پشتیبانی

گروه زیادی از بانوان با حضور در مقرهای پشتیبانی به خدمات رسانی و تهیه ملزومات رزمندگان مانند خیاطی وبسته بندی هدایای مردم اقدام می نمودند و بدین وسیله حمایت خود را از رزمندگان ابراز می کردند و وظیفه ی خود را در دفاع ملی و همه جانبه از نظام اسلامی به انجام می رسانیدند.

3- کمک به جبهه ها

بسیاری از زنان هم وطن با اهدای طلا ، جواهرات و اموال خود ویا تهیه اقلام مورد نیاز رزمندگان مانند پخت نان ،یا درست کردن مربا و ترشیجات و... در کمک رسانی به جبهه ها فعالیت داشتند و ضمن ارسال هدایای خود نامه هایی هم برای رزمندگان می نوشتند که در تقویت روحیه آنان بسیار موثر بود.

4- پرستاری و مددکاری

برخی از خواهران با حضور در مراکز درمانی و آسایشگاه های جانبازان به عنوان پرستار و کمک پرستار به خدمت رسانی و همکاری در مداوای مجروحین و جانبازان جنگ مشغول بودند.

5- تربیت فرزندان در غیاب رزمندگان

با حضور رزمندگان در جبهه ها ، همسران فداکار آنان در غیاب شوهران خود ضمن سرپرستی خانواده بر تعلیم و تربیت فرزندان خود نیز نظارت می کردند که این موضوع آسودگی خاطر رزمندگان از وضعیت خانواده را فراهم می نمود. 

6- سرپرستی فرزندان شهدا و آزادگان

با شهادت و اسارت گروهی از رزمندگان ، همسران ایثارگر آنان سرپرستی خانواده را بر عهده گرفته و با صبر و استقامت و از خودگذشتگی مشکلات زندگی را به دوش گرفتند و تربیت فرزندان را عهده دارشدند .

7- تشویق جوانان در رفتن به جبهه

خانواده معظم شهدا ء بویژه مادران عظیم الشان آنان با صبر و استقامت خود نقش بسیاری در تشویق جوانان غیور ایران اسلامی جهت رفتن به جبهه داشتند .برخی از  این عزیزان با انجام سخنرانی  در مساجد و مدارس و مصاحبه با صدا و سیما و روزنامه ها مردم بویژه جوانان را به لبیک گفتن به ندای حضرت امام خمینی (ره) و ادامه راه مقدس شهدا تشویق و ترغیب می نمودند و با این عمل خود موجب پشتیبانی از جبهه ها و تقویت بیشتر روحیه رزمندگان می گردیدند.

« بر دامن مادر شهیدان صلوات»


سه شنبه 2 6 1389 1:12
X